Uddannet til fremtiden
|
|
Det er spændende at lære nyt, og uddannelse er nøglen til et aktivt liv og et rigt samfund. For det enkelte menneske giver uddannelse mulighed for at få et godt arbejde og adgang til sociale netværk. For kommunen betyder det et stærkere erhvervsliv og et solidt økonomisk grundlag.
Folkeskolen er grundlaget for andre uddannelser. Holbæk Kommunes børn og unge skal både dannes og uddannes for at kunne klare sig. De skal uddannes til noget, så de kan få et arbejde, og de skal dannes til nogen, så de kan få et godt og selvforsørgende liv.
Derfor vil Holbæk Byråd arbejde for, at borgerne, og særligt de unge, bliver uddannet til fremtiden.
|
|
Byrådet vælger at fokusere indsatsen på følgende områder:
- Bedre overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelse
- Uddannelsesmiljø og -muligheder i Holbæk Kommune
|
|
|
|
|
Skoleparate børn
Alle børn skal have en god skolestart. Det kræver et godt tilrettelagt pædagogisk arbejde i daginstitutionerne og samarbejde mellem dagtilbud og skoler. Kerneydelsen i dagtilbuddene er at give børnene et fundament, som giver dem lyst til mere læring og uddannelse. Der skal være fokus på faglighed, tryghed, bevægelse, kreativitet og leg. Forældrene skal være klar til at støtte barnet i skolen. Hvert enkelt barn skal støttes i at udvikle sig til et helstøbt menneske, og gøres parat til aktiv deltagelse i skolen.
Det vil vi gøre ved at:
- Styrke læringsperspektivet i dagtilbud – og sammentænke dagtilbud og indskoling
|
|
|
|
|
|
|
|
Uddannelsesparate unge
Børn skal udvikle både faglige, sociale og samfundsmæssige kompetencer i folkeskolen. Det er dog centralt, at de bliver i stand til og får lyst til at få en uddannelse efter folkeskolen. Folkeskolen udgør det faglige og metodiske grundlag for det videre uddannelsesforløb.
Det vil vi gøre ved at:
- Arbejde med den nye skolestrategi ”Holbæk danner skole”
- Sikre høj faglig kvalitet
- Realisere tankerne bag ”Den åbne skole” og derigennem styrke samarbejde og partnerskaber mellem dagtilbud, skoler og lokalsamfund
- Arbejde målrettet på at så mange børn og unge som muligt profiterer af de almindelige fællesskaber i dagtilbud og skoler
|
|
|
|
|
|
Bedre overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelse
Alt for mange unge falder fra den ungdomsuddannelse, de er startet på. Det kan skyldes dårlig brobygning, uklare forventninger eller forkert valg af ungdomsuddannelse. Ved at styrke overgangene er der færre unge, der skal skifte ungdomsuddannelse, ligesom der vil være færre unge, der oplever spildtid mellem disse skift. Hermed kan der også undgås nederlag til sårbare unge.
Det vil vi gøre ved at:
- Lave inspirerende undervisningsmiljøer for de ældste elever i folkeskolen med styrket fokus på de unges motivation, trivsel, læring og uddannelsesvejledning
- Styrke en mĂĄlrettet brobygningsindsats for alle unge
- Udvikle en ungdomskultur, hvor der er en forstĂĄelse for, at alle har bĂĄde ret og pligt til en ungdomsuddannelse
- Skabe og støtte samarbejde og partnerskaber mellem erhvervslivet og uddannelserne, så vi bl.a. kan tilbyde flere praktikpladser, fritidsjobs og studiejobs tæt på de unge
|
|
|
|
|
|
|
|
Uddannelsesmiljø og -muligheder i hele Holbæk Kommune
Et attraktivt unge- og uddannelsesmiljø vil tiltrække og fastholde studerende. Det giver også muligheder for efteruddannelse og samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv, hvilket kan bidrage til et dynamisk erhvervsmiljø. Det er derfor vigtigt at fastholde muligheden for at tage relevante uddannelser i Holbæk Kommune.
Det vil vi gøre ved at:
- Styrke uddannelse lokalt og regionalt gennem et formaliseret strategisk samarbejde med relevante aktører
- Understøtte et godt uddannelses- og ungemiljø gennem et samarbejde med uddannelsesinstitutioner og de studerende
|
|
|
|
|
|
|
|
|